• Język: Polski Polski
  • Kraj dostawy: Polska
  • zmień

Język:

Kraj dostawy:

Dodano produkt do koszyka

Którą lampę wybrać ? - Poradnik

Którą lampę wybrać ? - Poradnik 

Wybór odpowiedniego oświetlenie sztucznego to bardzo ważny element kompozycji zdjęcia. Na co dzień z reguły fotografujemy przy użyciu światła dziennego naturalnego, jednakże w trudnych warunkach oświetleniowych oraz w studiu fotograficznym, trzeba użyć oświetlenie sztuczne.

''Wyróżniamy kilka rodzajów oświetlenia sztucznego, które określa się na dwa podstawowe. Pierwsze to ciągłe światło które uzyskamy dzięki użyciu żarówek tradycyjnych, halogenowych lub świetlówek. Drugim typem światła jest światło błyskowe, które jest najbardziej popularnym rodzajem doświetlenia już od wielu lat. Doskonale sprawdza się  w warunkach terenowych, oraz podczas fotografii obiektu. Spośród lamp błyskowych wyróżniamy te które mają swoje zastosowanie w studiu fotograficznym oraz te które stosuje się w fotografii reporterskiej. Które z nich są lepsze, nie da się tego jednoznacznie określić, ponieważ każda z nich ma inne zastosowanie praktyczne.

W przypadku lamp reporterskich i najważniejszą zaletą jest praktyczna mobilność. Jeżeli zamierzasz realizować projekty po za swoim studiem fotograficznym np. plenerze to jest to rozwiązanie właśnie dla ciebie. Ich nie wielkie rozmiary oraz możliwość zasilania na baterie powoduje że są one bardzo funkcjonalne. Większość lamp reporterskich posiada stojaki, jest to dodatkowe ułatwienie, aby szybko i sprawnie rozstawić nasze oświetlenie.

Lampy reporterskie nie ograniczają się do zastosowania w plenerze zostały docenione również w makrofotografii oraz podczas fotografowania różnego rodzaju wydarzeń sportowych. Lampa studyjna jest znacznie większa i mniej mobilna co obniża jej praktyczne zastosowanie, oraz podstawowe ograniczenie jakim jest podłączenie lampy do sieci elektrycznej.

Pozostaje również kolejny ważny element na którym trzeba skupić uwagę, mianowicie jest to moc błysku. Lampy reporterskie posiadają moc do 150 Ws, w porównaniu do lamp studyjnych nie jest to duże osiągnięcie. Lampy studyjne posiadają moc w zakresie od 300 do nawet 1200 Ws, dlatego właśnie są one znacznie większe i mniej mobilne. Tego typu lampy dają światło praktyczne i pełne, natomiast lampy reporterskie służą bardziej do światła dopełniającego nasz kadr. Lampy reporterskie znacznie lepiej będą dawały sobie radę w mniejszych pomieszczeniach. Chciałbym zwrócić w tym miejscu uwagę na to, że jeżeli używamy małych otworów przesłony, które pozwalają uzyskać większą głębie ostrości, moc lamp reporterskich znacznie nam się obniża.

Najkrótszy czas migawki, jaki możemy z powodzeniem użyć podczas pracy z lampami studyjnymi będzie ograniczony przez tzw.'' czas synchronizacji. Dla większości lustrzanek małoobrazkowych będzie wynosił  od 1/160 s do 1/200 s i jest to granica praktycznie niemożliwa do przezwyciężenia. Jednakże lampy reporterskie są w stanie zapewnić poprawnie naświetlone zdjęcie, przy czasie krótszym niż czas synchronizacji. Dzięki systemowi  High Speed Sync, który powoduje, że lampa reporterska będzie użyteczna także przy czasach rzędu 1/500 s a także 1/4000 s. Będzie to miało zasadnicze znaczenie np. w sytuacji, gdy lampy błyskowej używamy w plenerze jako światła dopełniającego, a ilość światła naturalnego i parametry pracy aparatu, jakie sobie założyliśmy, nie pozwolą nam użyć długich czasów ekspozycji.

Co z wyzwalaczami ? Każdą z lamp studyjnych jak i reporterskich możemy wyzwalać przy użyciu podstawowych sposobów. Dzięki wyzwalaczowi radiowemu, przy użyciu przewodu, lub samym błyskiem. Najpopularniejsze są wyzwalacze radiowe, ponieważ są one praktyczne i funkcjonalne. Zapewniają duża elastyczność oraz wygodę ponieważ możemy znacznie oddalić się od naszego sprzętu i zdalnie sterować oświetleniem.  Wybór odpowiedniej lampy to ważny punkt przyszłej udanej kompozycji zdjęcia.